Jest bardzo wiele dowodów na to, że siedzimy o wiele za dużo w dzisiejszym świecie i nikt się z tym nie kłóci. Obecnie się to nasila w związku z dość nieciekawą sytuacją panującą na świecie. Wielu z nas zostało zmuszonych do pracy zdalnej, co kreuje nam poprzez to zmniejszony ruch.

Średni czas siedzenia dla osób dorosłych to sześć i poł godziny, dla nastolatków to już osiem godzin dziennie! Trzeba pamiętać, że jest to liczba średnia, która jest wypaczona przez osoby pracujące fizycznie, gdzie charakter pracy wymaga ciągłego ruchu.

Skupmy się jednak tylko na osobach pracujących w biurze lub w innym miejscu gdzie siedzimy, gdyż stanowią one rosnący procent światowej populacji. Średni czas takiej osoby który spędza na siedzeniu jest bliski 10 godzin! To ogromny problem patrząc jakie szkody przynosi nam siedzenie. Pomijając tak powszechne przykurcze to między innymi:

  • Rujnowanie funkcjonowania naszego metabolizmu
  • Osłabia nasze kości
  • Szkodzi naszym naczyniom krwionośnym
  • Zwiększa ryzyko dla wielu chorób przewlekłych
  • W konsekwencji skraca nasze życie

Ciekawym faktem może być to, że siedzenie samo w sobie może być niesamowicie bardziej szkodliwe, niż „brak ruchu”. Może nie jest to przeniesione jeden do jednego, ale nasi pra-przodkowie prowadzący siedzący tryb życia łowiecko-zbieraczy, relaksowali się i odpoczywali prawie tak samo długo w ciągu dnia jak my. Jednak nie rozsiadali się wygodnie na krzesełkach ale dużo przebywali w przysiadzie co angażowało mięsnie nóg i spalało kalorie.

Więc najprostszą drogą do przedłużenia i poprawy naszego zdrowia jest siedzieć mniej. Dobrą wiadomością jest to, że można to zrobić również na wiele sposobów, nawet jeśli jesteś „korpoludkiem”. Oto kilka z nich:

  • Praca na stojąco przy biurku

Nie musi być to praca przez bite 8 czy 10 h ale zmiana pozycji wpłynie na Ciebie pozytywnie

  • Podróżowanie do pracy piechotą czy rowerem

Jeżeli mieszkasz za daleko od miejsca pracy rozważ dojechanie bliżej samochodem a później dojechanie rowerem albo najzwyczajniej w świecie zaparkuj dalej od pracy.

  • Robienie wolnego od pracy stojąc albo spacerując

Wstań na co najmniej dwie minuty każdej godziny, jeśli to możliwe zrób krótki spacer. Nawet krótka przerwa jak ta robi ogromną różnice. Jeśli zapominasz o tym nastaw budzik w telefonie.

  • Wstawanie na zebraniach pracowniczych

Jeśli martwisz się co powiedzą Twoi koledzy, po prostu powiedz im, że masz chore plecy!

  • Siedzenie bardziej aktywnie

Rozważ siedzenie na aktywnych krzesłach, piłce do jogi albo na dmuchanych poduszkach. Każda z tych opcji wymusi na Tobie małe zmiany postawy podczas siedzenia. Złagodzi to niektóre szkodliwe skutki siedzącego trybu życia.

Pamiętaj, że najlepszym sposobem na wprowadzenie dużej zmiany jest połączenie serii małych zmian razem!! Więc zacznij od jednej z powyższych modyfikacji, gdy już to wejdzie Ci w nawyk wprowadź następną. Mam nadzieję, że dzięki tym zmianom będziesz mniej siedział a więcej się ruszał!

Podziel się:

Skomentuj: