Regularna aktywność fizyczna (rekreacyjna) zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego oraz wydłuża życie. Jej korzystne działanie pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze, a poprzez zwiększony wydatek energetyczny zapobiega rozwojowi otyłości oraz związanych z nią cukrzycą i zaburzeniom lipidowym. Jednak nie każdy rodzaj aktywności fizycznej przynosi korzyści w równym stopniu. Taki wysiłek umożliwia także pracę mięśnia na całej jego długości. Pozwoli nam to znieść nadmierne napięcia, których nabawiliśmy się w pracy.

Doniesienia naukowe wskazują, że aktywność fizyczna związana z pracą zawodową nie wpływa pozytywnie na poziom czynników ryzyka chorób układu krążenia. Związane jest to z tzw. wysiłkiem statycznym, opartym na izometrycznym skurczu mięśni (tj. związanym z napięciem mięśni, któremu nie towarzyszą ruchy kończyn). Wysiłek ten jest niekorzystny dla zdrowia, szybciej wywołuje zmęczenie, a jego natężenie nie jest równe intensywności rekreacyjnej aktywności fizycznej (takiej jak bieganie, pływanie, skakanie na skakance), w której większość wysiłku stanowi wysiłek dynamiczny. Przykładami statycznego wysiłku fizycznego są przenoszenie, podtrzymywanie lub przesuwanie ciężkich przedmiotów, utrzymywanie wymuszonej pozycji ciała itp.

Negatywnymi skutkami związanymi z obciążeniem statycznym są zaburzenia ukrwienia komórek mięśniowych, upośledzenie wymiany gazowej oraz dostarczania substancji odżywczych i usuwania produktów przemiany materii i ciepła. W efekcie wysiłek statyczny zwiększa obciążenie serca i chorób serca i naczyń. Niestety długa statyczna praca powoduje duże napięcia mięśni, a w późniejszym czasie doprowadza do przykurczy. Przykurcze powodują wymuszanie złej postawy i mechaniki ciała, a w konsekwencji prowadzi do bólów w narządzie ruchu.

 

Negatywne efekty wysiłku statycznego wynikają z:

  • utrudnionego przepływu krwi przez mięśnie szkieletowe (w wyniku ich zwiększonego napięcia i mechanicznego ucisku na naczynia krwionośne),
  • nierównomiernego obciążania poszczególnych partii mięśni.

 

Podsumowując, wysiłek fizyczny w pracy jest niepełnowartościowy w stosunku do regularnych treningów fizycznych.

Najmniej korzystną dla organizmu kombinacją stanowi ciężka praca fizyczna i brak aktywności fizycznej w formie uprawiania sportu w czasie wolnym od pracy, która zwiększa ryzyko poważnych powikłań zdrowotnych oraz przedwczesnej śmierci. Oczywiście zanim dojdzie to tych najgorszych konsekwencji musimy liczyć się z tym, że szybko nabawimy się stanów bólowych i będziemy musieli funkcjonować z bólem przez długi okres. Dlatego musisz zapomnieć o wymówce, że po pracy nie masz siły na sport, że się nie chce albo że w pracy wystarczająco jestem aktywny. Pamiętaj, że najlepszym sposobem na wprowadzenie dużej zmiany jest połączenie serii małych zmian razem. Zacznij od czegoś małego co sprawia Ci przyjemność. Do dzieła!!

Podziel się:

Skomentuj: