Ćwiczenia oddechowe które pomogą Ci zoptymalizować funkcje płuc, aby mieć zdrowsze i wydajniejsze płuca. Jest to opis ćwiczeń pokazanych przez wykładowcę na Akademii Osteopatii Raphael’a van Asscha. Jest to Osteopata, Fizjoterapeuta z wieloletnim doświadczeniem. Współzałożyciel Międzynarodowej Akademii Fizjoenergetyki w Wiedniu, Współzałożyciel Wiedeńskiej szkoły osteopatii WSO. To do niego należą wszelkie prawa do tych ćwiczeń. Na końcu znajduje się link do oficjalnego kanału Akademii Osteopatii na YouTube. Zachęcam do obejrzenia tego materiału, który ułatwi Wam zastosowanie tych technik. Poniższy opis możecie wydrukować jako ściągę do używania na co dzień. Zapraszam do lektury i do wykonywania ćwiczeń! Zdrowych płuc Wam życzę!

  1. Rozszerzenie płuc

Bierz bardzo głęboki wdech (maksymalny jaki zdołasz), następnie na szczycie dodajemy 3 bardzo krótkie i szybkie wdechy. Następnie bardzo powolny wydech. Spowoduje to rozszerzenie płuc i w konsekwencji przy dłuższym stosowaniu powiększy objętość płuc. Wykonaj kilka powtórzeń.

  1. Poprawa funkcji przepony

Połóż ręce pod łukami żeber bardziej bocznie (nie centralnie na środku). Podczas wydechu dociśnij to co masz pod dłońmi pod żebra do góry (przepychasz przeponę do góry). Powtórz to 3-4 razy.

  1. Oporowany wydech

Ułóż język tuż za górnymi zębami. Zrób wdech. Podczas wydechu blokuj wydech językiem. Powtórz to ćwiczenie kilka razy.

  1. Przerywana hipoksja

Ideą jest po prostu wstrzymanie oddechu. Zatkaj nos ręką. Wytrzymaj bezdech najdłużej jak się da. Kiedy czujesz, że musisz już wziąć wdech odetkaj nos i zaczynasz oddychać normalnym rytmem (nie przyśpieszonym). Jeśli czujesz, że możesz już powtórzyć ćwiczenie zrób to. Można wykonywać to na siedząco ale dobrze jest to praktykować podczas chodzenia.

Ćwiczenia 3 oraz 4 poprawiają wymianę tlenową w płucach

Podczas wykonywania ćwiczenia 4 podczas badań zauważono wytwarzanie nowych komórek macierzystych w płucach.

  1. Technika 6-2

Weź wdech licząc do 6, utrzymuj wdech przez 2 sekundy. Zrób 6-sekundowy wydech i bezdech na 2 sekundy. Powtarzamy tak kilkanaście cykli.

Ćwiczenie to poprawia parasympatyczny układ nerwowy, sprawia to, że jesteśmy bardziej zrelaksowani.

  1. Punkty Chapman’a

Znajdujemy trzecią oraz czwartą przestrzeń międzyżebrową blisko mostka. Zacznij od obojczyka i schodź w dół licząc dołki między żebrami. Kiedy znajdziesz się na tych punktach (jednym palcem na każdej strefie) wykonaj masaż okrężny. Na samym początku może pojawić się ból, ale wraz z masażem ból będzie się zmniejszał. Wykonuj to kilka razy dziennie, aby wywołać zamierzony efekt usprawnienia limfy w płucach.

Podczas masowania tych punktów poprawiamy krążenie limfatyczne płuc. Są to punkty odruchowe układu limfatycznego, te dla płuc znajdują się w przestrzeni międzyżebrowej trzeciej i czwartej. Przeprowadzone badanie na dwóch grupach osób z zapaleniem płuc. U jednej z nich wykonywano ten masaż, u drugiej nie. Duża poprawa została zaobserwowana w grupie, u której wykonywano pobudzanie tych punktów.

  1. Naprzemienne oddychanie nosem.

Palcem drugim i trzecim uciskamy czoło na środku, kciukiem i palcem czwartym przytykamy płatki nosa. Odtykamy jedną dziurkę i przez nią bierzemy wdech, następnie ją zamykamy a wydech robimy drugą dziurką, następnie tą samą dziurką robimy nowy wdech i zatykamy aby zrobić wydech drugą dziurką. Cały cykl się zamyka i powtarzamy tak 20 razy.

Przy dłuższym stosowaniu tej metody zaobserwowano obniżanie się tętna, co działa na wolniejsze starzenie się oraz przeciwdziałanie chorobom

  1. „Brzęczenie”

Nabierz powietrza do płuc, zamknij usta. Wydech zrób przez nos wydając przy tym dźwięk brzęczenia wprawiając wydech w drgania. Następnie wykonaj normalny wdech i powtórz ten wydech przez nos wydając dźwięk oraz wibracje.

Badania pokazały, że podczas brzęczenia wzrasta poziom tlenku azotu w nosie, co poprawia krążenie w nosie zwiększając ochronę przed wirusami i bakteriami.

Link do filmu z ćwiczeniami –

ZDROWE PŁUCA – Raphael van Assche  https://www.youtube.com/watch?v=5ZBD3wwdik8

Podziel się:

Skomentuj: